Τελευταίες δημοσιεύσεις

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

On 5:51 μ.μ. by Συνάντηση Ελλήνων in    2 comments
Την φωτό την πήραμε από τον χρήστη του facebook Ανδρέα Γιουβαλάκη.


Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ο Μεσαίωνας καλά κρατεί !!! Μόλις το είδα η αλήθεια είναι ότι πόνεσα...πόνεσα πολύ. Δεν είχα ιδέα γι' αυτό μέχρι σήμερα. Μόλις αντίκρισα την παραπάνω φωτό, για αρκετή ώρα νόμιζα ότι είναι σημερινό υλικό από τους ισλαμοφασίστες.  Άργησα να συνειδητοποιήσω ότι πρόκειται για καλόγερους εντός Ελληνικής επικράτειας.  Σας παρακαλώ πείτε μου κι εσείς... ποια διαφορά υπάρχει μεταξύ των δυο φωτογραφιών ακριβώς απο κάτω; Διότι εγώ δεν βλέπω καμια διαφορά...


                                           (εικ.1) Χριστιανοί ρασοφόροι εν έτη 2009

                                                          (εικ.2)  Ισλαμιστής   εν έτη 2015

                    Σας υποσχόμαστε ότι ψάξουμε όμως το θέμα ώστε να το   επιβεβαιώσουμε κι από ντόπιους Σαντοριναίους. 

{Η επιβεβαίωση για την καταστροφή των αρχαίων κτισμάτων, έγινε από μόνιμο κάτοικο της Σαντορίνης. Το όνομά του (κατόπιν αδείας του ιδίου προς κοινοποίηση) είναι Σαρμάς Κωνσταντίνος. Ο ίδιος μου ανέφερε στην ιδιαίτερη συνομιλία μας ότι το περιστατικό είναι αληθές και έλαβε χώρα αρκετά χρόνια πριν. Τον καιρό αυτόν δε, όπως μου ανέφερε, έγινε πάταγος. Πιθανολογώ ότι ο πάταγος που αναφέρεται ο κ. Σαρμάς αφορά επί των πλείστων την τοπική κοινωνία, διότι οι περισσότεροι, μεταξύ των οποίων κι εμού του ιδίου, είχαν άγνοια. Φυσικά και δεν έγινε ιδιαίτερη αναφορά έως καθόλου, από τα ΜΜΕ πανελλαδικής εμβέλειας. Ευχαριστούμε τον κ. Σαρμά για την σημαντική παρέμβασή του.} 29/05/2015

Αναδημοσιεύουμε αυτούσια τα άρθρα  από το blog  ΘΕΩΡΙΗΣ ΕΙΝΕΚΕΝ   

Επαναλαμβάνεται η επίμαχη σκηνή του Γαβρά - Ρασοφόροι «βεβηλώνουν» αρχαίο ναό! (1ο μέρος)

13 Σεπ
2009
1

.
.
.
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΙΩΤΙΣΣΑΣ: ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΧΤΙΖΟΥΝ ΠΑΝΩ ΣΕ ΑΡΧΑΙΑ

Προφήτης Ηλίας κατά... Απόλλωνα

Επαναλαμβάνεται η επίμαχη σκηνή του ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης που ψαλιδίστηκε με παρέμβαση της Ιεράς Συνόδου επειδή απεικόνιζε ρασοφόρους χριστιανούς να σκαρφαλώνουν στις μετόπες του Παρθενώνα και να καταστρέφουν τα φειδιακά ανάγλυφα.
Με αρχαίους κίονες διακόσμησαν την είσοδο στο μοναστήρι τους οι καλόγεροι, ενώ τώρα πλακοστρώνουν ένα κομμάτι του αρχαιολογικού χώρου Σήμερα το έγκλημα διαπράττεται στο μοναστήρι της Καλαμιώτισσας στην Ανάφη, όπου οι μοναχοί επεμβαίνουν σε αρχαίο ιερό του Απόλλωνα Αιγλήτη, προκειμένου να χτίσουν μάντρες, πλακόστροτα και παρεκκλήσια ...; Τώρα οι καλόγεροι χτίζουν με ταχείς ρυθμούς ένα πλακόστρωτο, σε πλάτωμα δίπλα στο μοναστήρι, και αρχαιολογικό χώρο ...;ενώ ο κοινοτάρχης Ανάφης Ιάκωβος Ρούσος νίπτει τας χείρας του ...;
Η μονή του Προφήτη Ηλία Θήρας στην Ανάφη είναι γνωστή για τις ιδιότυπες δραστηριότητές της. Την άνοιξη του 2007 εκμίσθωσε έκταση 3.400 στρεμμάτων από το σύνολο της μοναστικής περιουσίας στην Ανάφη, η οποία περιλαμβάνει τον λόφο με ιερό του Απόλλωνα και άλλα αρχαία μνημεία, στον κ. Γρηγόριο Μαυρουδή, επικεφαλής ομίλου εταιρειών που έχουν την έδρα τους στη Λευκωσία της Κύπρου (ετήσιο μίσθωμα 20.000 ευρώ).
Σε διένεξη βρίσκεται η Αρχαιολογική Υπηρεσία με τον ηγούμενο της μονής Προφήτη Ηλία Θήρας. Διαρκή σύγκρουση προκαλούν οι προτάσεις της μονής, οι οποίες αφορούν διάφορες διαμορφώσεις και «ευπρεπισμούς» χωρίς την άδεια της Υπηρεσίας και με κινδύνους για τα μνημεία. Στην κατηγορία των μνημείων, μάλιστα, δεν ανήκει μόνον ο ναός του Απόλλωνα Αιγλήτη, αλλά και τα κτίσματα του μετοχιού, που ιδρύθηκε στις αρχές του 19ουαιώνα.
«Επισκέφθηκα τον ναό του Απόλλωνα, γιατί το μοναστήρι είναι καθισμένο πάνω στον μεγάλο περίβολο του αρχαίου ιερού», μας είπε η φιλόλογος Αρετή Πότσιου που μας κατήγγειλε το γεγονός και διευκρίνισε:
«Μέσα στον περίβολό του, εκτός από την εκκλησία, υπάρχουν κτίσματα που έχουν συμπληρωθεί με παντός είδους προκτίσματα. Είχα δει εκεί πριν από χρόνια μικρό όρθιο αρχαίο κτίσμα (ναός Απόλλωνα Αιγλήτη; ). Χρησίμευε τότε σαν αποθήκη για μπάζα, μέλισσες και κοτούλες τριγύριζαν στον χώρο, γενικά είχε αλλάξει χρήση.Την εκκλησία και τον αρχαιολογικό χώρο συντηρούσε στοιχειωδώς μια οικογένεια βοσκών. Τώρα το μοναστήρι φιλοξενεί δύο καλόγριες. Η πόρτα του χώρου ανοίγει 11-1 το πρωί και 6-8 το απόγευμα. Πινακίδα σήμανσης για τον αρχαιολογικό χώρο δεν υπάρχει.
Αδιάψευστος μάρτυρας, λέει η κ. Πότσιου, είναι ο μεγάλος αρχαίος περίβολος και τα κτίσματα, με τα μύρια προκτίσματα πάνω στο σώμα του αρχαίου αρχιτεκτονικού συμπλέγματος, καθώς και τα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη του στην ευρύτερη περιοχή, λίθοι, κιονόκρανα, σπόνδυλοι κιόνων κ.ο.κ., πολλά από τα οποία έχουν μετατραπεί σε χαμηλούς περιβόλους, πεζούλια, εισόδους, κατώφλια. Σε διπλανό λοφίσκο, αρχαίοι λίθοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε ένα πρόσφατο κτισμένο εκκλησάκι».
Σχέδια επένδυσης
«Τα μελλοντικά σχέδια της επένδυσης, για τα οποία έχει μιλήσει ο ίδιος ο ηγούμενος της μονής Προφήτη Ηλία Θήρας κ. Δαμασκηνός Γαβαλάς στις κοινοτικές αρχές της Ανάφης, περιλαμβάνουν τη δημιουργία «ξενώνων» που θα αναπτύξουν τον τουρισμό της περιοχής. Περιλαμβάνουν ακόμη γήπεδα μπάσκετ, τένις και βόλεϊ, θέατρο και άλλες εγκαταστάσεις«θρησκευτικού τουρισμού».
Η Εφορεία Κυκλάδων δεν έχει λάβει κανένα αίτημα για δραστηριότητες στην περιοχή ούτε από τη μονή Προφήτη Ηλία Θήρας ούτε από τον επιχειρηματία. Κανείς δεν έλαβε υπόψη του τον κηρυγμένο με νόμο αρχαιολογικό χώρο. Το γεγονός ότι η περιοχή του μετοχίου είναι εκκλησιαστική περιουσία δεν αναιρεί καθόλου τον χαρακτήρα της ως αρχαιολογικού χώρου», αναφέρει επίσης η κ. Πότσιου. 
Ο κοινοτάρχης Ανάφης Ιάκωβος Ρούσος, με τον οποίον επικοινώνησε η «Ε» θέτοντάς του υπόψη την καταγγελία, είπε: «Επισκέφθηκα πρόσφατα τον χώρο. Φέτος, προς το παρόν τουλάχιστον, προστέθηκε μόνο ένα πλακόστρωτο σε κύπαρη μπροστά στην εκκλησία, όπου υπάρχουν και κάποια ερείπια. Δεν το βρίσκω κακό ...;Δεν αμφιβάλλω ότι χρειαζόταν άδεια της αρμόδιας Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Οι αρχαιολόγοι θα κάνουν τους ελέγχους τους και θα τα βρούνε μεταξύ τους ...;».
Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Αναδημοσιευεώ σχόλια από το μπλοκ Αλφειός ποταμός

Πηγή: Ρασοφόροι «βεβηλώνουν» αρχαίο ναό.

Τα μαύρα κοράκια.Τα ρασοφόρα τέρατα,συνεχίζουν να προκαλούν.Οι κατακτητές της χώρας μας,συνεχίζουν τις καταστροφές μετά από 1700 χρόνια.Μήπως δεν είναι αυτός στη φωτογραφία,ρασοφόρος τράγος;Μήπως δεν είναι μελανιφορών μαυροκόρακας;Ποιά είναι η..."προστασία" του υπουργείου Α-πολιτισμού για τα ΙΕΡΑ των ΠΡΟΓΟΝΩΝ;Από που κι ως που εμφανίζονται τα μαύρα ράσα ως "ιδιοκτήτες" των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΙΕΡΩΝ;Αίσχος δούλοι...Αλλάξτε τον τίτλο του υπουργείου σας,για να δηλώνεται έτσι η πραγματική αποστολή του.Να το ονομάσετε υπουργείο της χριστιανικής νεοανατολικορωμαϊκής κατακτητικής δικτατορίας.Δεν είστε άξιοι εσείς να λογίζεστε..."απόγονοι" των Ελλήνων...Και μάλιστα αυτές τις μέρες που είναι η επέτειος της Μάχης των Πλαταιών.Γιατί οι τότε Έλληνες και δη οι Αθηναίοι είχαν άλλες πεποιθήσεις από εσάς...

[Την ίδια μέρα που ο Αλέξανδρος o A' παρουσιάστηκε στην Εκκλησία του Δήμου(μάς τα εξιστορεί ο Ηρόδοτος),ήλθαν και οι πρέσβεις των Σπαρτιατών.Έτσι οι Αθηναίοι άκουσαν διαδοχικά τις προτάσεις του Αλεξάνδρου και τα επιχειρήματα των Σπαρτιατών, που ανησυχούσαν, μήπως οι Αθηναίοι ενδώσουν. Οι Αθηναίοι,όμως,έδωσαν δύο περήφανες απαντήσεις:Στον Αλέξανδρο είπαν:
«Γνωρίζουμε ότι οι Πέρσες έχουν στρατεύματα πολλαπλάσια από τα δικά μας ...;Αλλά, επειδή αγαπούμε υπερβολικά την ελευθερία, θα την υπερασπισθούμε, όσο μπορέσουμε ...;Να διαβιβάσεις, λοιπόν,στον Μαρδόνιο ότι οι Αθηναίοι λένε:όσο ο ήλιος ακολουθεί τον ίσιο δρόμο, που ακολουθεί και τώρα, ποτέ δεν θα κλείσουμε συμμαχία με τον Ξέρξη, αλλά με εμπιστοσύνη στους συμμάχους μας θεούς και τους ήρωες, των οποίων εκείνος χωρίς σεβασμό έκαψε τους ναούς και τα αγάλματα, θα εκστρατεύσουμε εναντίον του και θα τους αποκρούσουμε»
.Και στους Σπαρτιάτες απάντησαν:
«Δεν υπάρχει στην γη πουθενά τόσο χρυσάφι ούτε χώρα τόσο ανώτερη στην ομορφιά και τον πλούτο,ώστε να τα δεχθούμε και να θελήσουμε μηδίζοντας να υποδουλώσουμε την Ελλάδα .Πολλά και μεγάλα είναι τα αίτια, τα οποία, και να θέλαμε, μάς εμποδίζουν να κάνουμε τέτοια πράξη.Πρώτα από όλα τα αγάλματα και οι πυρπολημένοι και γκρεμισμένοι ναοί των θεών, για τους οποίους ζητούμε εκδίκηση και όχι να συμμαχήσουμε με τον αίτιο αυτής της καταστροφής .Εξ άλλου οι Έλληνες έχουν όλοι το ίδιο αίμα και την ίδια γλώσσα ,κοινούς ναούς και θυσίες, κοινά έθιμα. Να γίνουν οι Αθηναίοι προδότες όλων αυτών δεν είναι σωστό».]


Ρασοφόροι καταστρέφουν τον Ναό του Απόλλωνα στην Ανάφη (μέρος 2ο)

09 Οκτ
2009
0

.
.
.
.
Πρακτικές και εμπειρία αιώνων στη καταστροφή του Πολιτισμού δεν αρκούν, χρειάζεται και καθοδήγηση Αρμοδίων. [φωτό: Αρετή Πότσιου]
Πρακτικές και εμπειρία αιώνων στη καταστροφή του Πολιτισμού δεν αρκούν, χρειάζεται και καθοδήγηση Αρμοδίων - φωτό: Αρετή Πότσιου

Έχουμε τις «Εμμονές» μας, είναι αλήθεια, είχα γράψει για το θέμα στις 13 Σεπτεμβρίου 2009 (βλέπε: Επαναλαμβάνεται η επίμαχη σκηνή του Γαβρά - Ρασοφόροι «βεβηλώνουν» αρχαίο ναό. ΣΗΜΕΡΑ!), αλλά υπάρχουν και «Ιερές Εμμονές» μοναστηριακών Επενδύσεων που διαρκούν αιώνες- αυτές είναι Εμμονές και μάλιστα original, χωρίς τα εισαγωγικά.
Αυτή τη φορά ξεκινώ με μια επιστολή της φιλολόγου κ. Αρετής Πότσιου απολαύστε:
Αφιέρωμα στον Κώστα Γαβρά
Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2009. Πηγαίνω με μια φίλη στο Μοναστήρι της Καλαμιώτισσας, στο λαιμό που ενώνει το θεόρατο βράχο σήμα κατατεθέν της Ανάφης με το υπόλοιπο νησί. Θέλουμε να επισκεφτούμε το ναό του Απόλλωνα, γιατί το Μοναστήρι είναι καθισμένο πάνω στο μεγάλο περίβολο του αρχαίου ιερού. Μέσα στον περίβολό του, εκτός απ' την εκκλησία, υπάρχουν κτίσματα όρθια κι άλλα που έχουν συμπληρωθεί με παντός είδους προσκτίσματα. Είχα δει εκεί πριν από χρόνια μικρό όρθιο αρχαίο κτίσμα (ναός Απόλλωνα Αιγλήτη; ). Χρησίμευε τότε σαν αποθήκη για μπάζα, μελίσσια, τριγύριζαν και κάτι κοτούλες, γενικά είχε αλλάξει χρήση. Την εκκλησία και τον αρχαιολογικό χώρο τα συντηρούσε στοιχειωδώς μια οικογένεια βοσκών, αναλφάβητοι άνθρωποι, που έμεναν εκεί, φρόντιζαν το μέρος, από αρχαία δεν κάτεχαν, αλλά σου άνοιγαν για να δεις το μνημείο. Τώρα το μοναστήρι έχει δύο καλόγριες. Η πόρτα του χώρου ανοίγει 11 1 το πρωί και 6 8 το απόγευμα. Πινακίδα σήμανσης για τον αρχαιολογικό χώρο δεν υπάρχει. Αδιάψευστος μάρτυρας, βέβαια, ο μεγάλος αρχαίος περίβολος και τα κτίσματα, με τα μύρια προσκτίσματα πάνω στο σώμα του αρχαίου αρχιτεκτονικού συμπλέγματος, καθώς και τα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη του στην ευρύτερη περιοχή, λίθοι, κιονόκρανα, σπόνδυλοι κιόνων κ.ο.κ., πολλά από τα οποία έχουν μετατραπεί σε χαμηλούς περιβόλους, πεζούλια, εισόδους, κατώφλια. Σε διπλανό λοφίσκο, αρχαίοι λίθοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε ένα πρόσφατα κτισμένο εκκλησάκι.
Μόλις φτάσαμε, ένα τσούρμο νταβραντισμένα καλογεράκια είχαν ξαμοληθεί κι έστρωναν με ταχείς ρυθμούς ένα πλακόστρωτο, σε πλάτωμα δίπλα στο μοναστήρι, με την καθοδήγηση κάποιων επαγγελματιών. Έλεγαν κι αστειάκια ειρωνικά, ότι κάποιοι θέλουν να τους πάνε αυτόφωρο, και χαζογελούσαν. Μείναμε άναυδες. Αχ, πώς μου ήρθαν στο νου οι κομμένες σκηνές απ' την ταινία του Γαβρά! Μόνο που ετούτοι οι ρασοφόροι, από κοντά, ήταν και κομμάτι αλαζόνες και είρωνες. Κι ένας γέροντας επέβλεπε απ' τις επάλξεις, με την προεξέχουσα κοιλίτσα να διαγράφεται στο μπλε τ' ουρανού και το ράσο του ν' ανεμίζει στον άνεμο. Η νεαρή φίλη που με συνόδευε δεν πίστευε στα μάτια της. Όλο ψιθύριζε συνεπαρμένη «πρώτη μου φορά βλέπω να καταστρέφουν αρχαία, πρώτη μου φορά», και βάλθηκε να απαθανατίζει με τη μηχανή της το γεγονός. Τα καλογεράκια κορόιδευαν, «χαμογελάστε να βγούμε καλά» έλεγαν. Αμέριμνα παιδιά, με την ατιμωρησία στην κωλότσεπη.

Anafi2

Στο μοναστήρι δεν μπορέσαμε να μπούμε, το ωράριο επισκέψεων είναι πολύ τσιγγούνικο. Την επόμενη μέρα, και πριν την αναχώρησή μας απ' το νησί, θεώρησα υποχρέωσή μου να ενημερώσω τον πρόεδρο της κοινότητας. Είπε πως δεν ήξερε τίποτα, πως θα πήγαινε να δει και πως τα βουνά εκεί ανήκουν στην εκκλησία πολύ πρωτότυπο, ε; και πως έχουν πάρει άδεια για διάφορα έργα. Δεν ήξερε, λέει, αν το γνώριζε ή το επέτρεψε η αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία. Δεν ήξερε πώς γίνεται να μην υπάρχουν πινακίδες σηματοδότησης του αρχαιολογικού χώρου. Δεν ήξερε αν το γνώριζε ο αρχαιοφύλακας του νησιού (αυτόν αργότερα θέλησα να τον δω, αλλά κανείς δεν ήξερε να μου πει πού θα μπορούσα να τον βρω). Ο κοινοτάρχης εξέφρασε την άποψη ότι μπορεί να μην πειράζει η επέμβαση. Καμιά αρχαιόπληκτη δεν είμαι, αλλά «Πρόεδρε», του λέω, «τα αρχαία σάς αφορούν, αφορούν όλο το νησί, κι αφορούν κι όλη την Ελλάδα και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά». Κι ακόμη είπα πως είναι σπουδαία τα αρχαία τους, ούτε καν της ύστερης αρχαιότητας, φαίνονται του 5ου, άντε του 4ου αιώνα π.Χ. (μπορεί να 'ναι και παλιότερα, δεν ξέρω, δεν είμαι και καμιά ειδική). Πως ακόμα και κάτι χαριτωμένο να φτιάχνουν οι καλόγεροι, για τα αρχαία δεν είναι οι πλέον αρμόδιοι, κι ότι δεν είναι τόσο αυτονόητο να φτιάχνουμε περίβολο και πεζουλάκια με βάσεις, κιονόκρανα και κομμάτια κιόνων. Με κοιτούσε και σώπαινε. Στο κάτω κάτω το μνημείο τους μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης και προσέλκυση ενδιαφέροντος για το νησί τους, είπα στο τέλος. Αν δε μετράει η ιστορία, ας μετρήσουν τα λεφτά, σκέφτηκα, αν και αυτό δεν το είπα.
Αλλά ...; ήμουνα βαθιά νυχτωμένη, τουλάχιστον όσον αφορά τα λεφτά.
Όταν ξαναβρέθηκα σε μέρος με διαδίκτυο, έβαλα στην αναζήτηση: Ανάφη ναός Απόλλωνα. Ιδού:http://roides.wordpress.com/2008/02/05/apollon050208/
Η Μονή του Προφήτη Ηλία Θήρας εκμίσθωσε έκταση 3.400 στρέμματα από το σύνολο της μοναστικής περιουσίας στην Ανάφη, η οποία περιλαμβάνει τον λόφο με το ιερό του Απόλλωνα και άλλα αρχαία μνημεία. Η εκμίσθωση έγινε κατόπιν δημοπρασίας την άνοιξη του 2007 στον κ. Γρηγόριο Μαυρουδή, επικεφαλής ομίλου εταιρειών που έχουν έδρα τη Λευκωσία της Κύπρου (ετήσιο μίσθωμα 20.000 ευρώ). Τα μελλοντικά σχέδια της επένδυσης για τα οποία έχει μιλήσει ο ίδιος ο ηγούμενος της Μονής Προφήτη Ηλία Θήρας κ. Δαμασκηνός Γαβαλάς στις κοινοτικές αρχές της Ανάφης, περιλαμβάνουν τη δημιουργία «ξενώνων» που θα αναπτύξουν τον τουρισμό της περιοχής. Περιλαμβάνουν ακόμη γήπεδα μπάσκετ, τένις και βόλεϊ, θέατρο και άλλες εγκαταστάσεις «θρησκευτικού τουρισμού» προχωρημένος θρησκευτικός τουρισμός αυτός, ε;. Η Εφορεία Κυκλάδων δεν έχει λάβει κανένα αίτημα για δραστηριότητες στην περιοχή ούτε από τη Μονή Προφήτη Ηλία Θήρας ούτε από τον επιχειρηματία. Κανείς δεν έλαβε υπόψη του τον κηρυγμένο με νόμο αρχαιολογικό χώρο. Το γεγονός ότι η περιοχή του μετοχίου είναι εκκλησιαστική περιουσία δεν αναιρεί καθόλου τον χαρακτήρα της ως αρχαιολογικού χώρου. Η προϊσταμένη της Εφορείας Κυκλάδων, κυρία Μαρίζα Μαρθάρη ανέφερε ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία βρίσκεται σε μεγάλη διένεξη και μάλιστα επί πολλά χρόνια με τον ηγούμενο της Μονής Προφήτη Ηλία Θήρας. Διαρκή σύγκρουση προκαλούν οι προτάσεις της Μονής, οι οποίες αφορούν διάφορες διαμορφώσεις και «ευπρεπισμούς» χωρίς την άδεια της Υπηρεσίας και με κινδύνους για τα μνημεία. Στην κατηγορία των μνημείων, μάλιστα, δεν ανήκει μόνον ο ναός του Απόλλωνα Αιγλήτη, αλλά και τα κτίσματα του μετοχίου που ιδρύθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα. Κτλ, κτλ,κτλ. (Από τον Ροΐδη και το Βήμα, 27/01/2008 ) 

Ρασοφόροι καταστρέφουν τον Ναό του Απόλλωνα στην Ανάφη (μέρος 3ο)

13 Οκτ
2009
0

.
.
.

Anafi4
Η φίλη του ιστολογίου μας, φιλόλογος Αρετή Πότσιου, πολύ σωστά αφιέρωσε το κείμενό της στον σκηνοθέτης Κώστα Γαβρά γιατί το έγκλημα που διαπράττεται στο μοναστήρι της Καλαμιώτισσας στην Ανάφη, δείχνει ότι το ίδιο σκηνικό είναι μια πρακτική ρουτίνας που επαναλαμβάνεται έως και τις μέρες μας. Πως αλλιώς μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει τις αυθαίρετες απολίτιστες επεμβάσεις σε αρχαίο ναό χτίζοντας μάντρες, προσθέτοντας πλακόστρωτα και ...; χριστιανορθόδοξα παρεκκλήσια, κι όταν αυτή η βαρβαρότητα αντιμετωπίζεται με απάθεια από τον κοινοτάρχη Ανάφης, κ. Ιάκωβο Ρούσο, που υποτίθεται ότι εκλέχτηκε και για την προστασία της ...; «ιστορική κληρονομιάς» του τόπου του. Την απάθειά του ο κος κοινοτάρχης κάπου σε ανώτερα (και ιερά) κλιμάκια του Κράτους την στηρίζει, δεν μπορεί ...;
Η διένεξη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας με τον ηγούμενο της μονής Προφήτη Ηλία Θήρας είναι διαρκής, διότι χωρίς κανενός την άδεια, έτσι αυθαίρετα οι καλόγεροι προχωρούν διάφορες διαμορφώσεις και «ευπρεπισμούς» όχι μόνο στον ναό του Απόλλωνα Αιγλήτη, αλλά και τα κτίσματα του μετοχιού, που ιδρύθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα.
Η κα Αρετή Πότσιου αναφέρει στην «Ελευθεροτυπία»: «Επισκέφθηκα τον ναό του Απόλλωνα, γιατί το μοναστήρι είναι καθισμένο πάνω στον μεγάλο περίβολο του αρχαίου ιερού, Μέσα στον περίβολό του, εκτός από την εκκλησία, υπάρχουν κτίσματα που έχουν συμπληρωθεί με παντός είδους προκτίσματα. Είχα δει εκεί πριν από χρόνια μικρό όρθιο αρχαίο κτίσμα (ναός Απόλλωνα Αιγλήτη;). Χρησίμευε τότε σαν αποθήκη για μπάζα, μέλισσες και κοτούλες τριγύριζαν στον χώρο, γενικά είχε αλλάξει χρήση. Την εκκλησία και τον αρχαιολογικό χώρο συντηρούσε στοιχειωδώς μια οικογένεια βοσκών. Τώρα το μοναστήρι φιλοξενεί δύο καλόγριες, Η πόρτα του χώρου ανοίγει 11-1 το πρωί και 6-8 το απόγευμα. Πινακίδα σήμανσης για τον αρχαιολογικό χώρο δεν υπάρχει.» και συνεχίζει «ο μεγάλος αρχαίος περίβολος και τα κτίσματα, με τα μύρια προκτίσματα πάνω στο σώμα του αρχαίου αρχιτεκτονικού συμπλέγματος, καθώς και τα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη του στην ευρύτερη περιοχή, λίθοι, κιονόκρανα, σπόνδυλοι κιόνων κ.ο.κ., πολλά από τα οποία έχουν μετατραπεί σε χαμηλούς περιβόλους, πεζούλια, εισόδους, κατώφλια. Σε διπλανό λοφίσκο, αρχαίοι λίθοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε ένα πρόσφατο κτισμένο εκκλησάκι».
«Τα μελλοντικά σχέδια της επένδυσης, για τα οποία έχει μιλήσει ο ίδιος ο ηγούμενος της μονής Προφήτη Ηλία Θήρας κ. Δαμασκηνός Γαβαλάς στις κοινοτικές αρχές της Ανάφης, περιλαμβάνουν τη δημιουργία «ξενώνων» που θα αναπτύξουν τον τουρισμό της περιοχής. Περιλαμβάνουν ακόμη γήπεδα μπάσκετ, τένις και βόλεϊ, θέατρο και άλλες εγκαταστάσεις «θρησκευτικού τουρισμού».
Ο κοινοτάρχης Ανάφης Ιάκωβος Ρούσος, με τον οποίον επικοινώνησε η «Ε» θέτοντάς του υπόψη την καταγγελία, είπε: «Επισκέφθηκα πρόσφατα τον χώρο. Φέτος, προς το παρόν τουλάχιστον, προστέθηκε μόνο ένα πλακόστρωτο σε κύπαρη μπροστά στην εκκλησία, όπου υπάρχουν και κάποια ερείπια. Δεν το βρίσκω κακό ...;
Anafi1

Νοικοκυρεμένα πράγματα

Ο ηγούμενος εκφράζει τη διαμαρτυρία του «Στο χώρο για τον οποίο μας καταγγέλλετε ότι κάναμε επένδυση, βρήκαμε στάβλους, για την ανοικοδόμηση των οποίων είχε χρησιμοποιηθεί και υλικό από το αρχαίο κτίσμα. Στον ίδιο χώρο (περίβολος του Απόλλωνος Αιγλήτη) γίνονταν και οι σφαγές των εριφίων, είτε για το πανηγύρι είτε για τους πελάτες των βοσκών. Παραλάβαμε, δηλαδή, έναν τόπο γεμάτο βρωμιά, ακαθαρσίες και αίματα, μύγες, σκουπίδια και ό,τι άλλα μπορείτε να φανταστείτε ...; Τίποτε άλλο δεν πραγματοποιήσαμε, εκτός από την κατεδάφιση, τον καθαρισμό και τον ευπρεπισμό του χώρου, που αποτελούσε ντροπή και αισχύνη για τον κάθε πολιτισμένο άνθρωπο».
Στην «Ελευθεροτυπία»:
«Μέσα στον προαύλιο χώρο της μονής», αναφέρει ο ίδιος ο ηγούμενος, «υπάρχει ένα μικρό ετοιμόρροπο τμήμα αρχαίου κτίσματος, το οποίο η αρμόδια Εφορεία Κλασικών Αρχαιοτήτων το έτος 2004 το περιέφραξε με μια πρόχειρη ξυλοκατασκευή και τοποθέτησε μια πρόχειρη πινακίδα ανορθόγραφη και γενικώς απαράδεκτη, που αποδεικνύει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε ως σύγχρονοι Ελληνες, για τη συστηματική συντήρηση, τον ευπρεπισμό και την ανάδειξη των πολυπληθών μνημείων του τόπου μας, ένα εκ των οποίων είναι και του Απόλλωνος Αιγλήτη». Ο αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Γαβαλάς παραθέτει στη συνέχεια της επιστολής του μια σειρά από αποφάσεις της Β' Εφορείας Αρχαιοτήτων, που αφορούν όμως μόνο την επισκευή της μονής και την κατεδάφιση των στάβλων. Δεν διαψεύδει επίσης την πρόθεση της μονής για τουριστική εκμετάλλευση 3.400 στρεμμάτων, που μισθώθηκαν σε επενδυτή, και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «Από το σύνολο των 4.400 στρεμμάτων, μισθώθηκαν τα 3.400 στρέμματα, όπου βρίσκονται διάσπαρτα 500 στρέμματα που θα φυτευτούν.
Οποιαδήποτε άλλη σκέψη και πρόταση έχει κατατεθεί, ευρίσκεται στη διαδικασία διερευνήσεως και θα εξετασθεί με ιδιαίτερη ευαισθησία, με φόβο Θεού και πλήρη συναίσθηση της μοναχικής μας ιδιότητας και σχετικά θα ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία εγκρίσεων».
Η «Ε» επικοινώνησε με τον τέως φύλακα της μονής και αυτόπτη μάρτυρα των γεγονότων Βασίλη Δανίκα, ο οποίος τονίζει: «Ο βράχος της Καλαμιώτισσας, η καρδιά ουσιαστικά της Ανάφης, είναι ένας κρυφός και άγιος τόπος, λατρευτικός για χιλιάδες χρόνια (Απόλλωνα Αιγλήτη, Αρτέμιδος, Αφροδίτης, Δία, Ασκληπιείο, Μοναστήρι Παναγιάς) μοναδικού φυσικού κάλλους, ησυχίας, βαριάς πολιτιστικής κληρονομιάς και χαρακτηρίσθηκε από πολλούς το Αγιον Ορος του Αιγαίου. Ολη η Ανατολική Ανάφη είναι ανακηρυγμένη αρχαιολογικός χώρος (ΦΕΚ 144Β/13.3.1998) και ειδικά η περιοχή των ναών προστατεύεται από τον νόμο 3028/2002 και είναι ενταγμένη στην κοινοτική οδηγία Natura 2002». «Ημουν φύλακας στην Παναγιά Καλαμιώτισσα από τον Μάη του 2005 ώς τον Ιούνη του 2008», τονίζει, «μετά από απόφαση του ηγούμενου Ι.Μ. Προφήτη Ηλία Θήρας, Δαμασκηνού Γαβαλά, μιας και η Καλαμιώτισσα αποτελεί μετόχι της Ι.Μ. Θήρας και εν γνώσει της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Το φθινόπωρο του 2005 από τον ηγούμενο Δαμασκηνό Γαβαλά, με τον οποίο μας συνέδεε μια μακρόχρονη φιλική σχέση, στηριζόμενη σε αλληλοσεβασμό και εκτίμηση, πληροφορούμαι ότι υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτη επενδυτή για την τουριστική αξιοποίηση της γύρω περιοχής της Καλαμιώτισσας. Οταν ζητήθηκε η γνώμη μου για την προοπτική της εξέλιξης αυτής, αναλογιζόμενος τον κίνδυνο της άλωσης και λεηλασίας σε όλα τα επίπεδα του μικρού αυτού παράδεισου, εξέφρασα κατηγορηματικά την αντίθεσή μου. Εκτοτε και ώς την αναχώρησή μου, ο φερόμενος ως επενδυτής, Γρηγόρης Μαυρουδης, επισκέφτηκε αρκετές φορές το μονοστήρι, πότε με ελικόπτερο και πότε με μεγάλο θαλάσσιο σκάφος, με το όνομα "Maddalena", πάντα με τη συνοδεία του ηγούμενου Δαμασκηνού Γαβαλά, αλλά και άλλων, πιθανόν συνεργατών ή φίλων». 

2 σχόλια:

  1. Η επιβεβαίωση για την καταστροφή των αρχαίων κτισμάτων, έγινε από μόνιμο κάτοικο της Σαντορίνης. Το όνομά του (κατόπιν αδείας του ιδίου προς κοινοποίηση) είναι Σαρμάς Κωνσταντίνος. Ο ίδιος μου ανέφερε στην ιδιαίτερη συνομιλία μας ότι το περιστατικό είναι αληθές και έλαβε χώρα αρκετά χρόνια πριν. Τον καιρό αυτόν δε, όπως μου ανέφερε, έγινε πάταγος. Πιθανολογώ ότι ο πάταγος που αναφέρεται ο κ. Σαρμάς αφορά επί των πλείστων την τοπική κοινωνία, διότι οι περισσότεροι, μεταξύ των οποίων κι εμού του ιδίου, είχαν άγνοια. Φυσικά και δεν έγινε ιδιαίτερη αναφορά έως καθόλου, από τα ΜΜΕ πανελλαδικής εμβέλειας. Ευχαριστούμε τον κ. Σαρμά για την σημαντική παρέμβασή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δηλάδη πως ακριβώς έκανε την επιβεβαίωση ο κ. Σαρμάς και κάτω από ποιά ιδιότητα? Έκανε επιτόπια έρευνα, είναι αρχαιολόγος? Η απάντηση της πολιτείας, των μοναχών κλπ ποιά είναι, γνωρίζουμε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή